Tuesday, September 12, 2006

swiss cash

aku tatau sgt pasal benda nih tapi smlm tetibeje buletin pagi TV3 citer pasal bende nih..
.
antara lain maksudnya(wah.. macam hadis gitu..) : ko melabur kat satu tempat dan org/sykt yg modal juta2 gak la akan guna utk perniagaan dia dan boleh dapat banyak untung dalam masa singkat. i repeat BOLEH DAPAT BANYAK UNTUNG DALAM MASA SINGKAT!
.
then si pembaca berita tuh kater , "pelaburan yang dijalankan tidak termasuk industri minuman keras dan perjudian kerana perniagaan tersebut tidak menguntungkan" i repeat lagi, pelaburan yang dijalankan tidak termasuk industri minuman keras dan perjudian kerana perniagaan tersebut tidak menguntungkan!!!!!
.
well, aku ni bukan ustaz, dan jugak bukan budak baik sangat. tapi masa aku dengar brite nih aku nak gelak sangat...
.
pertama: dapat banyak untung dalam masa singkat..
.
apa beza ngan pak man telo atau skim cepat kaya yang selalu sgt kita dengar kesundalannya..?
.
secure ke duit yang kita labur tu? saper yg nak approve kesucian skim ni?TV3?kerajaan mesia?Khairy jamaluddin? atau karam singh Walia?
.
err.. rasa nya ustaz aku tak penah ajar untuk dpat untung yang banyak dalam masa yang singkat tanpa usaha yang menitiskan peluh...sure ada pincang kat mana2. tp aku ni belaja ngan ustaz setakat dlm buku jer so aku tak nak kuarkan fatwa aper2...pikiaq sendiri la.
.
kedua: pelaburan yang dijalankan tidak termasuk industri minuman keras dan perjudian
.
wah... diva gitu org yg buat statement ni..saper yg pakai satelit (err,google earth mmg tak leh)ikut org yg pakai duit nih gi melabur... u tell me?how do u really know they dont use ur money in that haram jadah punyer field?
.
hallo... kalau kat mesia ni pun ko dah tak tau ikan patin yg ko makan tu entah2 gemok dengan zat babi rebus, roti pakai minyak babi, kilang mee yg ko makan share satu bumbung ngan kandang babi, inikan pulak bende yg tak de depan batang idong ko... confident ker? hello.. yg dapat halal jakim pun, ko ikot ker org yang buat fish ball n fish cake tu nguli tepung? mane ko tau yg wat keje tuh bukan KAFIR HARBI? entah2 dia titis setitis dua bendA haram... ni plak yang jauh beribu batu...
.
(err.. tetiba je tringat citer member aku yg keje kat DPIM, pewarna rambut tu ader tanda halal, sbb tuh ramai melayu islam yg pakai n berangan jadik omputih.. wah wah wah.. bende tuh halal pasal dia tak de bende haram.. kalo ko nak makan atau nak masak 'nasik hujan panas blonde' bole la..makan puas2 tapi kalu nak wat kaler rambut, bende tuh kompem ker telus air, cam ne nak ambik wuduk semayang?kalo dah on ngan spouse memasing cam ne nak mandi wajib?)
.
ketiga: perniagaan arak dan judi tidak menguntungkan..
.
yang ni kalo aku cakap kat anak sedara kambing jiran aku pun dia gelak sampai usus terburai.. tak yah lah cakap reason naper tak melabur dalam bidang ni... cakap jer bidang ni haram dalam islam.. ni reason yang kalo wat jawapan soalan SPM gelak sampai terkencing ustazah yg check paper tuh...
.
kalo tak untung, tak de la LIM GOH TONG jd billionaire, jutawan bole la sbb ko g genting main rollercoaster sampai muntah2. kalo tak untung, takde la ko nampak bangunan hijau kat federal hiway sejak berzaman..tak untung buat apa?buat la kilang barang buatan mesia yg halal n berkualiti lagi baik.
.
.
.
itu la kesimpulan aku maser siap2 nak pegi keje pagi semalam.
.
malam mase balik keje jupe hosmate aku yg keje syif. dia kate dah tau pasal citer ni 2 minggu lepas. member dia kt kg main swiss cash ni.untung gila2 sampai tak munasabah. budak tuh alim jugak la.. tapi bila bab duit ni dia tak pikir panjang dah kater hosmate aku..
.dia tambah lg, datuk harussani mufti perak ader kuar kenyataan(bukan fatwa) yg a little bit against bende nih. aku lope dah aper dia.. bnyk wat maksiat kot aku ni.. tu yg cepat lope...
.
aper pon, bagi aku, smthg fishy here.. so dont just jump into the river as everyone else. mmg seronok..nak pulak air jernih dan sejuk.
nanti kalo arus tu deras, mampos la ko beramai2..baik aku pakai shower jer la.. bukak baru ader air.tutup air tadak (jgn air kena potong dah..) err.. lagi satu air sungai skrg geli la..air paip dah di proses..hehehehe..
.
so korang camne?do comment on this kalo ko rase aku sangat lah tak madaninya, atau ader hujah yg lebih mantap to avoid this ..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home