Friday, September 15, 2006

GULA, HISHAM, FAKTA

Well, bosan aku baca paper. citer gula tak abis2 lagi bosan tol la. Negara kita ni saper yg berkoser? Rakyat?org dipilih rakyat? Saudagar kaya raya? Karam singh walia? Sheikh Muzaphar atau pun Siti Norhalija?
Aku baca SMS yg org hantar kat paper. Katanya, antara lain maksudnya "tutup ja kilang yg ingkar arahan kerajaan"
.
Aku nak sentuh isu politik sikit. Harap2 ketelusan kerajaan sekarang tak la tangkap aku bawah ISA. Hehehehe.. aku malas nak teka "apa disebalik batu itu" tetapi kalo betoi la pekilang ingkar, tak der ker akta yg boleh sedarkan derang tuh? Time ni la kuasa nak digunakan.. demi menjamin kesejahteraan rakyat.
Tapi kan .. aku rasa pekilang ni memang sundal. Dan sesaper yang pecaya mmg dua kali sundal. Dan yang sebar2 kan alasan bodoh ni tiga kali sundal. Pendek kater, sundal, sundaler, sundalest!
.
Kalo tak de gula kasar, cam ne boleh ader gula halus? Oo mungkin dia buat terus kecik2 kot.. mana aku tau .. aku tak belaja wat gula..tapi yg aku kompemnye, komposisi kimia nya sama. Apa salahnya wat yg besar.lagi ramai pakai yang besar dari yang kecik. Even dalam musim perayaan mendatang ni. Senang-senang cadangkan kat pak lah, alang2 dia kat CUBA ni elok la dia tiru fidel. Sediakan rakyat dengan bende yg murah je. Even org nak kutuk kominis, aku rasa ader part yg sesuai diikut. Tu pun kalo dah tak nak ikot cara ISLAM.
.
.
Pas tu smlm balik keje aku tgk tv. Ader la aku kelih jap paper pasal hishamuddin n ong. Aku malas la nak baca drama dlm paper. Cukup la drama bodoh kat tv mesia ni. Tapi kalo dia wat siasatan telus macam CSI, which is one of my faveret, musti aku baca. Hosmate aku kata si ong tuduh pojek KP bnyk kena TOL (hehehe aku rasa istilah ni sopan sikit dari SONGLAP). Well.. takde bukti jangan cakap la ong..(er.. tp I do hv frens yg keje ngan gomen n ngan kontarktor. Derang cakap tak de maknanya cerite2 murni itu…kalo derang berkhidmat dengan murninya, apesal derang2 yang sepsis ngap pojek ni banyk kena KUAR duit).
.
Tapi tetiba ja aku pun nak prejudice gak. Semanya pasal word FAKTA yang terkuar dari mulut one of our minister. Antara lain maksudnya: hal menegur ini satu isu, fakta tu palak isu lain. Hello.. rakyat tak nak tau budi bahasa antara bangsawan, kami nak fakta kemana wang kami di belanjakan. pak lah suruh telus.. telus jer la. Kalo cenggini la nak kena pangil YB JB turun ni. kalao nak ikut kan prinsip, ikut jer prinsip islam. sebut pasal YB, meluat aku tengok yg pakai bow. ala.. reben ikat kat leher tuh... org mesia mmg suke ngikut.. maklumla kemeterian warisan tak specipik warisan aper yg nak diikut... warisan penjajah la yg di wariskan sekarang.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home