Tuesday, July 24, 2007

KALBU

performing arts adalah satu benda yg aku kurang minat (maksud aku yg live atas pentas, Muvee and tevee aku suka), so bila member aku mesej ajak pegi tengok KALBU kat Philharmonic Petronas, aku berbelah bagi. tak ikot karang derang kata aku selfish plak so aku pon kata YES dalam arti kata aku tak penah masuk DFP.

so jumaat lepas aku berpusu-pusu la ke KLCC yg dah agak lama tak aku kunjungi. da la aku tak suke event yg ader dress code. aku selesa pakai sandal and tshirt jer. so untuk mengelakkan aku di halau spt hanjeng, aku pakai la blazer kat luar.

show bermula dengan nyanyian dan geraktari dlm Kalbu. penyanyi Yantzen aku label sbg Good jer not more than that. gerak tari pasal seorang sufi i guess yg di goda fonfuens sundel. ala2 citer abid yg di goda geeto. hatinya di gambarkan degan kain putih dan perasaannya oleh manusia berpakaian setan merah dan manusia berpakaian putih bersih.

then diselang seli dengan singging dan dancing dan drama muzikal yang pada aku ok. tak la perlu bertepuk-tepuk. the only perdormance yg aku kasi big applause masa muzik cak lempong. they deserve the credits. sedap, tarian best dan yg penting its a good kontemporari caklempong.

tadi aku baca paper pasal seorang pemerhati yg memuji Kalbu. dia der kata show ni memartabatkan bahasa melayu sbb tak selang seli dengan english. aku setuju dan tidak.

sebabnya, mase show tuh ramai jugak orang putih dan aku rasa ader sikit jer kot yg datng melancong. yg lain macam expats. walaupon jumlah nya kecil, aku rasa derang memang tak paham bahasa melayu. kesian. aku baca kt intenet dia kata Kalbu ni ala2 persembahan muzik gamelan dan caklempong, mebi derang baca review yg sama. tapi bila datang banyak plak cakap2, nyayi lagu. so aku rasa kesian derang tak paham dan kesian pada penganjur kalo dia berniat mendedahkan audiens dengan budaya melayu sebab aku rasa budaya melayu takkan dipahami dan di pertahan kan oleh seekor berok. berok cuma boleh terkinja-kinja dan melompat-lompat mengikut gerak tari tapi dia tak paham apa pun. bila org asing yg tak paham bahasa melayu tengok sama jer macam ko cakap pada berok ini dan itu, tapi apa pun tadak. hanya muzik universal, bahasa tidak.

walapon habis agak lewat tapi aku rasa sound sistem sedap. alangkah indahnya dewan tuh kalo derang panggil AR RAHMAN buat show. tiket RM100 pun aku sanggup beli!!!

2 Comments:

At 7:20 AM, Anonymous Anonymous said...

Soooooo..... sorry. wa igt lu minat btol tgk malay art ni. Lu patut hayati this kind of art (sisi seni yang satu lagi!).

Ni yg kita panggil kontemporari! Perkahwinan musik alam melayu dan alam barat!

Tapi sebenarnya wa pun sgt2 kechiwa dgn overall show that night but caklempong performance.

 
At 7:38 PM, Blogger hantamsajalah said...

kuang..kuang..kuang
u jgn kate cenggitu, i suke performance yg bagus.i enjoy musical concert yg i minat.bukan muzik terkinja2 dengan bunyi bising, Kalbu ni tergolong dalam kategori disukai cuma tak sampai je makhrajnya.

untuk buktikan i tak tipu, nanti kita pegi lagi DPP kalo sema free pada cuti merdeka nanti. i nampak macam grand sangat.Clash of the civilisation, muzik wayang kulit dengan muzik barat...

jom reramai..

 

Post a Comment

<< Home