Tuesday, April 17, 2007

mukhsin: another P.O.V

Lama aku tak update blog ni. Tapi apa pun aku nak citer gak pasal mukhsin. FYI, aku tak tengok pun mukhsin kat wayang. CD? mebi tapi aku takkan bazir duit utk yg ori. (Kalo korang nak judge aku, please… feel free to do it..)

Sebelom aku meloncat terus ke alam Mukhsin let me storymory dulu few things yg lead me to write…

First, aku dah baca komen2 orang kat Blog Yasmin.. fuh… agaknya mmg best kot tengok kat wayang.. ala-ala maksum gitu skrip dan penghasilan filem ni. Sume orang suke… dahsyat ooo. Siap orang luar negeri lagi komen2 sema. And komen utk untuk beberapa entry sampai 300-400. dahsyat-dahsyat….

Second, aku pun komen jugak.. and she did reply (ni yg buat aku nak tulis sangat tapi tak de masa). Dan she do hv panglima (ajami if I’m not mistaken)yg sanggup mempertahankan dia every time dia dilanyak (utk ini aku suke Akubetul, tak semua org kene follow the flow..sometime kite kene lawan arus…) yg respond to my komen dengan sedikit membuta-tuli. Kuang…kuang…kuang….

3rd, aku baca komen si Faisal Irani..Oops..Tehrani… yup dia mmg puji melambung… rasa macam bukan dia jer yg tulis. Tapi dia tulis dari segi falsafah filem so skop yg dia pilih utk komen mebi layak di puji kot..

4th, C.R.A.Z.Y adalah filem Canada berbahasa Perancis terbitan 2005. filem pasal sorang budak dan kehidupan dia dari kecik sampai High school. Dlm ni ada lagu2 perancis lama yg best.

5th, Hayao Miyazaki adalah pengarah Jepun paling best aku rasa.. Aku ada semua DVD ORI filem2 dia (as a director). Dan Studio Ghibli tu dia punyer kot. Dalam almost every filem dia mesti ada babak terbang/melayang/jatuh dari langit.

6th, Only Yesterday, Whisper of the Heart, The cat Returns adalah filem2 terbitan studio Ghibli tapi tak diarahkan oleh Miyazaki. Cuma cerita jer dia punya.

7th, tak semua about mukhsin aku benci. Aku suke sangat Poster Hijau tepi sawah dan lagu Ne Me Quitte Pas. And FYI juga yasmin punya teknik filem (bukan isi tau) aku rank kan selepas Filem2 best P.Ramlee , Jins Samsudin dan beberapa filem pra-sembilu.

Kembali kepada mukhsin from my POV.

Lepas tengok segala bagai promo kat TV, Intenet dan termasuk kupasan dalam majalah 3, aku terpikir…macam pernah dilihat babak2 itu… yup..

  • first love,
  • mukhsin melayang menegak,
  • mukhsin asyik dok usap kucing,
  • famili menari2 dalam rumah,
  • dan lagu perancis lama..
  • hey.. not to forget it’s a period movee..



So aku banding dengan citer CRAZY. Yup..

  • its zach ‘first love’,
  • zach melayang masa dalam church berangan dengar lagu gereja.
  • Zach mmg suke dok usap2 kucing peliharaan derang,
  • famili dia selalu menari-nari dalam rumah
  • dan bapak dia suke lagu Emmenez Moi (Charles Aznavour) dan Crazy (Patsy Cline),
  • dan citer ni bermula dari awal 60s – early 80s..

So aku pun komen la kat blog a’qak min (ramai budak ingusan panggil dia kak min, aku rasa kena panggil dia Anti-Min), ader tak by accident dia tertengok citer CRAZY sblm buat skrip Mukhsin? Nampak macam inspired…… sebelum aku citer balasan dia, baik aku citer pasal panglima dia. Si panglima ini balas komen aku dengan nada perli sambil jeling2 dan mulut mencebik (bayangan dalam kepala aku la nih..). Dia komen pasal kucing….

----------------------------------------------------------------------------------------------

A**h,

i pun perasan Bujang (the cat) memang SAMA dgn kucing i kt kampung nama dia Uning!.. kaler bulu sama! mengioeww pun sama!.. so Bujang tiru my Uning agaknya?..

in my pendapat: 'inspired by' TAK SAMA dgn 'adapted from' or 'copycat from'.. for me, Mukhsin is original! huhu!

So dengan perasaan sedih tahap ilmu sains dia (ilmu filem dia hokay kot sbb blog dia ‘macam’ berilmu) aku balas dengan sedikit basic sains…

ajami,

hmm aku tak elaborate bende kucing tuh. aku bukan nak kata dia guna kucing yg sama kaler n spesis serta generiknya mahupun komposisi kandungan gula yang bercantum dalam helix ganda dua DNA kucing tuh..tidak.. tidak sama sekali...

tidak juga menyatakan kucing itu yang di tangkap-ditanda dan diguna dlm CRAZY-dilepas- dan ditangkap semula oleh krew Mukhsin.. tak...

aku juga langsung tak nak sama kan alel2 dominan yang menunjukkan sifat nya mengikut hukum mendes I dan II, atau apa2 hukum sekali pun termasuk hukum Hooke dan persamaan bernoulli dalam badan kucing itu.

apa yg cuba 'di tarik perhatian'kan ialah dlm citer crazy pun pasal budak laki yg suke kucing. tu je. ko pegi la cari DVD piret CRAZY..(nak suruh cari yg ori aku pun tak jumpe lagik..) aku kompem dia lebih 'mengkhayalkan'. cuma different budaya n Ad-din. mukhsin tak pegi church huhuhu...

aku listkan filem tu kat shelve aku sbg red spot (sekali dengan Hum dil de Chuke Sanam,happy together,all the harry potters,saving prebet ryan, the patriot, lagu2 AR Rahman dll.). so jgn harap nak pinjam dr aku ek...cari sendiri kat petaling street...

-------------------------------------------------------------------------------

kembali pada Yasmin, dia balas;

------------------------------------------------------------------------------

haha! ada orang geram.

salaam, a**h. i never saw "crazy", but i did see "only yesterday", an anime by issao takahata, which had a little girl float in the air after she spoke with a boy she liked. i saw that scene a couple of weeks before making "mukhsin" and panicked and sms'd many friends, asking them if i should change my floating scene in my "mukhsin" script.

------------------------------------------------------------------------------

so aku dengan pantasnya memikirkan pasal only yerterday. Yes.. filemm tu la yg aku tahan2 duit nak beli sbb bukan directed by Hayao miyazaki. So aku kena la beli citer tuh.. after few month aku pun berduit dan berjaya membeli the rest from Studio Ghibli. Only yesterday, Whisper of the Heart,The cat Return dan Grave of fireflies.

And shockingly… the conclusion that I can make is, Yasmin memang suke tengok citer2 tuh… babak2 yang ‘hampir sama’, konsep/penceritaan/camera shot yang make u think twice dan watak2 yang lebeh kureng jer.

Hmmm.. she lead me to unearth the secret of her muvee…

Yup mebi dia tak tiru sebijik tapi babak2 yang menyentuh hati dan ‘seni’ tu ada in both ‘kingdom’, the yasmins and the Ghiblis…

Hmmm something fishy here!

And sesape nak tengok chenta bebudak yg menarik, tgk la WHISPER OF THE HEART. Recommended! Only Yesterday pon bez gak….


2 Comments:

At 3:12 AM, Blogger Ajami Hashim said...

opss! igtkan dah case-closed?.. huhu.. btw dik, saya BUKANlah panglima yasmin.. [har! har! har!].. cuma seorg yg suka 'memerhati' karya filem org lain & membaca komen/kritik org lain.. sori if my reply arituh berbaur 'mcm nak backing giler babi' [and ya saya akui saya penggemar karya yasmin].. kan ini internet/blog?.. kita bleh kasi 1001 opinion masing2 & tak semestinya betul/salah suma kan?.. yg ptg kita berani nak 'refute'.. so jgn amik ati K.. later2 i carik dvd CRAZY @ ebay.. takecare dear :-)

 
At 2:42 AM, Blogger hantamsajalah said...

ajami,
mmm.. ekceli macam lama jer kan baru ader entry ni.. bukan aper tak de masa sangat nak hadap intenet. sbb keje kat site. so bila lapang jer bole menaip n bila gi opis jer bole upload... so mungkin rasa macam kes ni drag lama sgt. tak pun. it just i wanna put my preview (err..seket2 jer) dgn anything related to the topic.

bila saya baca balik dengan beberapa nada berlainan, entry saya tu macam a little bit hangin.. tapi tak la.. masa nulis tuh my tone is 'a happy makcik-makcik ngumpat kat tepi tangga mukhsin' tu jer..

yup.. blog ni guna dia nak bg org dengar our opinion bila tak de org notice kewujudan kita kat muka bumi. so plz.. just say urs when u find mine is not fully right...

 

Post a Comment

<< Home