Sunday, November 26, 2006

Make-Up, 3R, SilkyGirl, Dunia Baru, Impian Ilyana

  • Kat sekolah dulu ada la gang-gang surau yg selalu bagi tazkirah kat aku (dan orang-orang lain jugak). Bunyi macam jahat sangat aku ni. Hehehe.. mmg adat kat sekolah aku cenggitu. Ader setan ader la malaikatnya. Tapi aku bukan setan. Cuma nakal sikit je. Antara benda yg aku ingat, pasal aurat.org pompuan diharam berhias kecoli untuk suami sendiri. Pakai minyak wangi yg menarik perhatian bukan muhrim haram hukumnya. Conteng-conteng muka segala bagai haram jugak. Ustaz pon ader ajar dlm kelas.

  • Tapi sekarang ni aku tgk sema pompuan di war-warkan pasal kecantikan. Guna itu ini untuk cantik. Segala macam produk ader. Tak cokop dengan tuh di ajar pulak camner nk jadik lebeh menyerlah dan mekap dengan betoi. Aku tatu la korang nak kata apa tapi my suspicious mind menyatakan semanya adalah satu propoganda dan ada yg berniat jahat .

  • Maksud aku ini adalah salah satu bentuk perang secara senyap. Tengok la apa yg US buat lepas masuk Afghanistan? Dia bawak alat mekap sampai ader filem pasal kedai mekap kat Kabul. Maklom la sblm ni wanita kat sana pakai ‘burkha’. Derang tak senang selagi kita tak ikot dia masuk lobang bewok. Nate amareka.

  • Kat mesia skang ni semakin melampau kegersangan perempuan untuk kelihatan cantek kat public. Bukan utk suami ek… dan kegersangan mereka ini di ransang oleh rancangan TV yang banyak menekan pompuan utk jadik canteq. Even worse budak budak bertudung pun di ajar untuk dapat jugak dosa even bertodong. Kaedahnya senang je, sponsor rancangan TV, dlm setiap rancangan mesti ader segmen make over. Yes, mmg la org kata nak sponsor, bukan nak rachun pikiran.

  • One of my faveret program, 3R. yes yang nih terang-terang la memperjuangkan feminisme. Saper tulang blakang dia? Maria mariana jugak. Red communication jugak. Dia memang memperjuangkan wanita tapi bukan dengan landasan Islam (jangan defend nak kata it’s for malaysian, kalo u ikot true muslim value, non-moslem pon akan suke-except for yg really benci islam membuta tuli) tapi dengan teori-teori barat. Lina Tan ke hape ntah nama kawan baik si maria mariana ni.

  • Dlm 3R wanita-wanita muslim diajar untuk melupakan ajaran islam tentang penampilan diri. Ajar macam mana nak letak gincu dengan betul, celak dengan betol. Macam la jugak rancangan silky girl tuh. Make over segala bagai, aku tetap geli tgk those syarifah. Sian mak dia nak kenan tanggung dosa derang (jangan nak kata ‘mana ko tau dosa pahala-sematuh hal tuhan?’ yes aku tak tahu tapi rasanya ada kot tulis dlm buku undang-undang yg jarang orang bukak - Quran!) baik kawen kan cepat biar soami derang lak yg tanggung. Dulu memola aku macam suke je tapi lama-lama memualkan la. Terang terang diorang ni jadik badut role model utk gadis2 melayu.
    Aku tak sure rancangan mana satu, tapi ada yang pergi sampai certain level mengajar org ubah kejadian tuhan spt cabot bulu kening. Dah la tak penah dengar rancangan yg bagi penerangan pasal isu ni, banyak plak artis yg moncol dengan kening rapi segala. Pastuh tunjuk cara2 yang murah dan tak sakit, berdoyon tiba la gadis2 ni kat salon.

  • Off topic jap: cakap pasal rancangan TV, muak la aku ngan RTM. RTM1 umpamanya. Tiapkali aku bukak sure ada org menyalak. Nak hiburan sah2 sah definisi RTM nyanyi, rancangan nak bangkit semangat nasionalis nyanyi, nak ajak membaca nyanyi, siaran langsung pelancaran itu ini nyanyi, nak ingat org mati nyanyi, nak suruh tanam sayur nyanyi, nak suruh ngaji nyanyi (yg ni jangan komen pasal kalo uols nampak dah ramai yg dulu kata nasyid nak dakwah skang ni semakin Liberal pulak-too much tolak ansur), nak start berita nyanyi, bukak pukol 12 mlm nyanyi, bukak 4 petang nyanyi, bukak 3 pagi nyanyi, orang tua nak mampos nyanyi, bini orang nyanyi, budak sekolah nyanyi, even worse kanak2 tak sekolah pon dah di ajar nyayi. Penat la. Prime time nyanyi tapi bicara mufti pukoi 1.30 am. Sape nak tgk. Sedey sangat. Tak tau la plak aku kalo yg tu ulangan, yg asal siar macam dia siar bicara siswa.[ Tapi yang lahanatnya dlm bicara siswa smlm, pemimpin Proaspirasi mmg bangang. Nampak sangat badut bboneka jer. Tatau la macam mana menang kempen dengan speeh yg speech-less dan idea yang malu nya aku dengar… pasal yg aku tgk arituh ex-U aku. Langsung tak macam zaman aku yang penuh idealisme dan good public speaking skill. Cuma diikat dengan AUKU untuk jadik MPP yg berkesan. Aku rasa aku nak bagi CD free filem Yuva ngan Rangde Basanti kat derang. Biar student jadik satu kuasa yg mengimbangi kesundalan the other part].

  • Is it memang konsep RTM, TV utk hiburan shj lepas orang penat membanting tulang diladang? Itu konsep kerajaan kolonial kat india bagi org tgk filem. Bila sema org india gila menyanyi and filem tak ramai la yg memberontak. Is it the same theory being used here? Tapi aku tatau la plak kalo konsep RTM sebagai jabatan penyiaran kene tolong peniaga kecil dlm bidang nih carikk makan. Tapi sian, dia tolong beli sampah yang hazab nak di hadap. Habis duit org bayar cukai untuk pembangunan negara. –sori kalo kutuk too much sbb aku tak suke sangat prev menteri penerangan too western (tapi nak jugak undi dari org melayu), too much hiburan bodo yang dimomokkan, umah ‘terlampau’ besaq sangat dari rakyat marhein sekeliling, dan banyak lagi.

  • Berbalik pada Isu tadi, kesan momokan make over tuh dah banyak kita nampak. Sema budak pompuan tergedik2 nak cantik, yang laki tergedik2 nak exposed body (hip hop konon! Sex je tujuannya), fesyen ‘neraksyur’ bersepah sana sini. Tak yah la cakap pasal fesyen dedah2. tu dah jelas. Ni yang tersembunyi tapi jelas sebenarnya. Contoh nya kalo u g KLCC where u can easily find a malay woman with ‘modern thinking’. Ader fesyen mmg tutup aurat tapi tudung tak tutup buah yang jojol tuh. Ader plak mmg tutup tapi baju body fit yg ikut bentuk bonjolan dan aluran tubuh. Even worse fesyen utk berdiri dan berjalan jer tapi kalao duduk nampak panties kat belakang dan bonus lurah lohong taik untuk tatapan umum. Tak caya? Gi la kat food court tuh. Kalo mata tuh lapar, sure kenyang gilababun. Tuh tak kira pakai tudung tapi baju lengan pendek-WTH!. ader satu gamba nih aku jumpe pakai tudung, tapi baju lengan swim suit yakni tali halus jer, pas tuh tudung tuh di selepang kebelakang nak tunjuk buah rantai yg besar tapi tertunjuk kurap ngan panau serta kerak kat kaki gunung pinatubo itu. WTF!!! Ni la kesan dia sebenarnya. Masing2 try mix and match macam dlm TV pas tuh dengan bodohnya tempah tiket ke ….

  • Bende-bende macam ni la yg menaikkan nafsu jantan keberet yg akhlak rosak teruk untuk puaskan napsu dia. Kalodia ikot the woman then rogol tak pe la, nih dia pendam dalam lubuk kalbu, bila dapat peluang … nah… adik sendiri kena, anak sendiri jadi mangsa nafsu, pompuan sopan suci murni yg baliksekolah/kerja yg kena. Even worse nenek 70 thn pon kena. Eeee… hilang selera makan. Just imagin ur granny yg dah 20 tahun menapouse di rodok..heee…. geramnya sure azab granny tuh.

  • Dan smthg yg berkenaan dgn entry ni, Dunia Baru. Aku ekceli nak buat entry baru pasal drama ni semenjak aku terjumpa blog wan elyas ke hape ntah namanya yg berambut megi itu. Tapu aku rasa biar entry ni panjang sket sbb mmg berkait. Citer tuh aku respek dengan konsep yang sama dengan citer Yasmin. Aku suke ketelusan skripnya dan how they act. Diorang tak nampak berlakon. Nampak bersahaja dan gaya hidup asrama yang memang cenggitu. Tapi malangnya satu bende yg aku meloat is how they define baju ke kuliah and dia main2kan Islam melalui mak si Adif punya karakter.

  • Pasal baju, semua gaya tuh adalah 10% tepat di IPTA kecoli 85% tepat di UITM Shah Alam. ITM lain aku tak penah masuk so tatau. Pakai baju yg kalo kat IPTA (kecoli ITM S.A) lain sure kena saman pok gark. Aku bukan nak kata u lain kampung tapi budak u bukan budak2 berlakon filem yg rarely masuk universiti untuk tujuan yg ilmiah (for me, ilmu belakon n buat filem lahanat bukan satu yg ilmiah sbb melibatkan unsur-unsur nerak). Kalo masuk ASK je takde maknanya, aku rasa macam budak-budak U punya Ko-Ku kebudayaan je. Not more than that. Coz I’m also in that Ko-Ku (By choice) and main one of the oldest music instrument di kepulauan melayu, smthg to do with gendang (sorry I’m not into tiup2 aku tali2 pasal tak der pon sorang Mufti kuar TV kata Ok tak pa, bulih main-but I’m sure with extended ‘tapi selagi tak melalaikan’ which is for me RTM melalaikan).

  • I can master the music just in 2 semester 2 hours a week. And know how to make it temporary. But its not my passion. I don’t get A for my add math just to do that. Well, kalo grad Dari ASK (kecoli untuk seni halus macam ukir tampak ke atau penulisan yg bermakna then ok) then melalak ‘segala bagai’ memang tak der maknanya . that why aku rasa banyak drama n filem generasi baru lahanat. Agaknya takde fakulti pengajian Islam kat sana kot.

  • Berbalik isu baju, ader ke g kuliah melaram artis sema? Pakai baju bonjolan yang walaupon sejemput Cuma tapi cukup menambah akaun disebelah kiri. Then yg pakai tudung pun (obviously madihah la) di gambarkan macam pakai tudung ala cecah-cecah ja. Sepanjang aku hidup kat u aku tak jumpa lagik student pakai tudung nampak jambul. Pensyarah atau staff ader la. Student kat u bukan bodo sangat bab pakai tudung. Sekerat2 hodoh la. Tu yg ader cabut terus. Terigat member aku kat sekolah asrama dulu. Dia budak KL. Sekolah aku wajibkan sema pakai tudung kecoli non-moslem. Memola pakai tudung besa. During final year tudung labuh segala. Masuk matrik tudung besa balik, masa u tudung cecah2 jer, litup diatas buka didada. Ader yg sorang lagi, pakai tudung comel jer, jumpe kat u bukak segala. Yg gelinya kalo rambut rebonding takpe la alang2 nak dosa, ni jauh lebih horror dari eizlynn. Ada unsur2 botak lak tuh. Hish molot aku ni… tapi betoi la.. sian sangat nampak macam derang ni ikot bodo2 je acuan barat yang sebenarnya membodohka diri sendiri. Kalo la dia tau how they really looks…..

  • Itu citer dunia baru, tak terkecoli Impian Ilyana. Yes same production ngan gol n gincu, 3R dan ader banyak lagik. And who behind that I don’t know. I suppose it’s not SIS coz my suspicious mind keep thinking that there is far big power manipulate all these including SIS itself.
  • macam ni la dunia hari ni. semua benda ko kena sangsi baru ko tak tertipu. dan yang penting try la nasihat adik2 kita how to dress up. kalo tak pakai jubah pun at least ikut la those simple rules.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home