Wednesday, October 18, 2006

Filem yg aku suke

Ok.. sambung lagi citer pasal filem. Aku tgk semua jenis filem. Tapi selected la. Cume citer yg aku rasa best, pengarah yg aku suke, pelakon yg aku suke. Add on mungkin great composer/music director for indians movie.

Dulu masa kecik2 suke sangat citer P. Ramlee. Sekarang pun. Lawak yang berkualiti, sedih yg sangat2 dan smart. Sampai skang ni aku macam tak pecaya hebatnya org dulu2 wat filem even dlm kekurangan. Kekadang my suspicious mind mengatakan P.Ramlee one of the perancangan yahudi/atheis/kristian/barat untuk rosakkan akhlak org melayu/islam. Sama la konsepnya ngan org kata elvis ejen CIA.

Selain tuh aku rajin gak teman mak aku tgk citer hindustan. Memang seronok. Walaupon citer dia samer tapi sebab aku bodo lagik tau tgk ja bende yg di momok kan di TV. Tapi ader 2-3 citer yg aku personally suke spt: Andaz, Bobby, hathi mere sathi, an evening in paris, and a few more. Mak aku suke citer zaman dulu kla masa dia kecik2 tak sekolah.. maklom la dok kat estet getah. Dia amik upah jaga baby dapat sekupang dua. Duit tu la dia simpan. Seminggu sekali ada lori kuar masuk dari town ke estet tuh. Budak2 ni reramai la numpang g town tgk citer industan. Klaka rasanya tapi masa tuh rakyat susah. Pemimpin ja kaya. Mana tau lagi nak menuntut hak dan org melayu pasca merdeka dah tak berjuang lagi dah.(err.. pada aku tokoh merdeka pon bukan pejuang sebenar.derang dah memang dalam kerajaan british maser tuh. Tunku contohnya. Aku bukan pro komunis tapi usaha UKM terbit kan buku golongan berhaluan kiri membuka mata aku untuk berfikir sejenak. Saper sebenarnya menentang british dan sapa pulak yang sign satu agreement untuk british kuar dari segi atas kertas, padahal masih memerintah kaedahnya. Eg. Perlembagaan kita skang.).

Melalut pulak aku.. then aku suke ngan citer cina. Esp kungfu ngan hantu lompat lompat. Klaka la. Suke sangat. Tapi aku tak ingat sangat tajuk citer2 tuh. Drama cina petang2 pon best. Aku teman kakak aku la tgk citer tuh.

Dah besar panjang aku tak la suke sangat movie nih. Tengok gitu2 jer. Sampai la aku masuk u ader budak pompuan yang baik ngan aku nih promote citer industan. Sori aku kata. Aku bosan ngan citer yg dah bole agak storyline dia. Boring. Tapi pompuan nih suruh jugak. Aku pon amik la CD tuh n tgk la dengan terpaksa. Tapi reropanya selepas few years tak tengok citer industan banyak dah berobah. Itulah citer industan yg merevolusi otak aku. Kuch Kuch Hota Hai (1998). Lepas citer tuh aku suke la plak tgk industan.

Aku start tgk citer lain spt Dilwale dulhania Le Jayengge (1995), Raja Hindustani (1996), Dil To Pagal Hai (1997), Hun Aapke Hain Koun (1994), dan filem yang membuatkan aku suke gile2 plak lepas tuh yg aku rasa kalo aku tak beli CD kat Carrefoure Sri Petaling petang tuh aku tak la terkurung dalam dunia filem Asia selatan tuh jer skang nih. Citer tuh Hum Dil De Chuke Sanam (1999). Citer tuh sangat la perfect nya kat mata aku maser tuh. Gamba cantek, gud acting, brilliant music dan jalan cerita yang tak bodo. Startt citer tuh aku jadik gila sesangat kat Aishwarya Rai (Miss World 1994). Cantik gud acting. Start arituh aku carik info pasal dia. Dia start ngan filem tamil Iruvar (1997) and few film lain. Bila kau carik film2 dia ader la aku jupe forum yg memuji music film dia spt Iruvar, Kandukondain Kandukondain (2000), Taal (1999). Aku pon donload dan aku mmg suke sema lagu2 tuh. Lain dari yg lain. Tak la keling (no harm to indian, it’s in kamus dewan) sangat.

Aku carik la musician yg wat lagu darik filem2 tuh. Ropenye org yg samer. A.R. Rahman. A muslim from south, Tamil Nadu. Dah tuh aku start gila plak kat AR Rahman ni. Rupenye dia ni mmg dah kecohkan satu India masa kuar first film, Roja (1992). Aku dengar dan mmg haunted music dia. Even ader org claim yg music2 tuh di ciplak dari satu stesen radio kat satu negara europe yg less glemer. Sampai skang aku tak jumpe proof lagik. So dia still no.1 in my heart. Sebenarnya lagu dia Chinna Chinna Aasai dah lama aku dengar kat tv. Artis india mesia kalo dapat peluang nyanyi kat TV1 mesti ader lagu nih. Come maser tuh aku tatau menilai.

Skang ni aku dah jadik fanatic/rahmaniac/suke gila babun kat music dia. Aku carik sema lagu dia dan bole humming sema lagu dia. Lirik tak dapek lanak nolong pasal lagu dia bnyak tamil. Tamil aku tak fluent sangat. Hindi bole la sebut dengan makhraj yang betoi walau tak paham. Dia bukan setakat buat lagu utk filem tamil nn hindi tapi dah buat untuk maikel jeksen (ekam satyam), Nusrat Fateh Ali Khan penyanyi Qawwali pakistan, dia ni aku suke pon pasal aku suke ARR (Gurus of Peace), filem Warriors of heaven and Earth- filem china lakonan vicky Zhao Wei kot, musik untok teater Bombay Dreams kat West End ngan Broadway, musik untuk Lord of The Ring the Musical-pementasan termahal.

Selain dari tuh lagu chayya chayya dari filem Dil Se (1998) di guna masa starting dan ending filem Inside Man karya spike Lee, Bombay Theme dari filem Bombay(1996) di guna dlm filem Lord Of War lakonan Nicholas Cage kot. Bombay Theme ni haunted sangat. Lagu Ottagatta (kontagenni katukko dlm versi telegu) dari pilem Gentlemen (1993) di guna dalam lagu Pilotes Automatiques nyanyian kumpolan hip hop perancis La Caution. Dia buat ala-ala kaliyon ka chaman yg heboh satu masa dulu. Iklan Volvic perancis pon guna music bombay theme gak kot. Yg ni featuring zinedine zidane. Banyak lagi la. Sampai ke hari ni aku still jadi penunggu tetap karya dia disamping lebih 10000 ahli arrfans kat yahoogroups. Skang ni tgh tunggu lagu filem GURU(2006). Filem yg mungkin aku akan tengok kat wayang sbb ni filem Mani Ratnam dan ada Aishwarya Rai n sinematografer dia Rajiv Menon. Faktor aku tak pergi mungkin si abishek laha tuh. Geli la perasan hensem.

Selain india, pengarah lain yg aku suke sah sah la si Yahudi Steven Spielberg. Aku dok ngompol citer die. Satu lagi si Pablo Almadovar. Citer dia walaupon too many sex tapi aku suke cara dia yang macam mencabar institusi kepadrian spt dalam La Mala Education ngan el Crimen del Padre Amaro. Tatau la eja betoi ker tak tapi cenggitu la. Padre Amaro aku tgh cari. Matador lakonan antonio banderas masa muda dah jupe tak tengok abis lagi.

Ni senarai filem india dari org yg aku minat yang lain nanti aku sambung.
(susuna ikut paling diminati :AR Rahman, Aishwarya Rai, Sanjay Leela Bhansali,Mani Ratnam, Karan Johar, Shankar-Mudhalvan is his best, Rajiv Menon-Kandukondain2)


AR RAHMAN (senarai semua filem dan aku sure semua lagu dia best!)
Return of the Thief of Baghdad (1999) (in production)
Sholay (2006) (announced)
The Mahabharata (2007) (announced)
The Rebel (2007) (announced)
Isai (2006) (announced)
London Dreams (2007) (announced)
Puli (2006) (announced) (as A.R. Rehman)
Autograph (2005) (announced)
Jaane Tu Ya Jaane Na (2007) (announced)
Baiju Aur Tansen (2006) (announced)
Engineer (2006) (announced)
Buddha (2008) (pre-production)
Chamki (2006) (pre-production)
Dasavatharam (2006) (pre-production)
Jodha-Akbar (2007) (pre-production)
Shivaji: The Boss (2006) (pre-production)
Elizabeth: The Golden Age (2007) (filming)
The Heart of India (2006) (filming) aka Taj Mahal: The Great Indian Experience (India: English title)
Guru (2006) (filming)
Mazhab: The Religion (2006) (post-production)
Khazan (2006) (post-production)
Paani (2007) (completed) aka Water (USA: literal English title)
Provoked (2006)
Inside Man (2006) (additional songs)
Godfather (2006)
Rang De Basanti (2006)
Jillunu Oru Kaadhal (2006)
Lord of War (2005) (song "Bombay Theme")
Water (2005) (songs)
Ah Aah: Anbe Aaruyire (2005)
The Rising: Ballad of Mangal Pandey (2005) aka Mangal Pandey (India: Hindi title) aka Mangal Pandey: The Rising (India: English title)
AC: Aezhumalai vs Chita (2005)
Netaji Subhas Chandra Bose: The Forgotten Hero (2005)
Kisna: The Warrior Poet (2005)
Swades (2004) aka Our Country (International: English title) (USA) aka Desam (India: Tamil title: dubbed version)
Dil Ne Jise Apna Kaha (2004)
Yuva (2004) aka The Youth (International: English title)
Ayitha Ezhuthu (2004)
Naani (2004)
Meenaxi: Tale of 3 Cities (2004)
New (2004)
Kangalal Kaidhu Sei (2004) aka Arrest with the Eyes (India: English title: informal literal title)
Lakeer - Forbidden Lines (2004)
Ennaku 20 Unakku 18 (2004)
Kal Ho Naa Ho (2003) (song "Chale Chalo") aka Tomorrow May Never Come (USA: informal literal English title)
Tehzeeb (2003)
Tian di ying xiong (2003) aka Warriors of Heaven and Earth (International: English title)
Boys (2003)
Bollywood Sirens: Aishwarya's Greatest Hits (2003) (V)
Parasuram (2003)
Nee Manasu Naaku Telusu (2003)
Udhaya (2003)
Saathiya (2002)
Bollywood/Hollywood (2002) aka Bollywood Hollywood (Canada: English title: DVD box title)
Baba (2002)
"Omnibus" - Spotlights & Saris: Making Bombay Dreams (2002) TV Episode
The Legend of Bhagat Singh (2002)
Kannathil Muthamittal (2002) aka A Peck on the Cheek (USA: literal English title) aka Amritha (India: Telugu title: dubbed version)
Kadhal Virus (2002)
Nayak: The Real Hero (2001)
Lagaan: Once Upon a Time in India (2001) aka Lagaan (India: Hindi title: short title) aka Land Tax (International: English title: informal literal title)
One 2 Ka 4 (2001)
Zubeidaa (2001)
Alli Arjuna (2001)
Star (2001/II)
Paarthale Paravasam (2001) aka Paravasam (India: Telugu title: dubbed version)
Thenali (2000)
Fiza (2000) (prayer "Piya Haji Ali")
Kandukondain Kandukondain (2000) aka I Have Found It (International: English title) aka Priyuraalu Pilichindi (India: Telugu title: dubbed version)
Dil Hi Dil Mein (2000)
Pukar (2000)
Rhythm (2000)
Alai Payuthey (2000) aka Sakhi (India: Telugu title: dubbed version) aka Waves (International: English title)
Thakshak (1999)
Taal (1999) aka Thaalam (India: Tamil title)
Sangamam (1999)
Padaiyappa (1999)
Love You Hamesha (1999)
Jodi (1999)
Kadhalar Dinam (1999) aka Kaathalar Thinam (India: Tamil title: alternative transliteration) aka Lovers Day (India: English title)
Taj Mahal (1999)
En Swasa Katre (1999)
Mudhalvan (1999) aka Oke Okkadu (India: Telugu title: dubbed version)
Earth (1998) aka 1947: Earth (India: English title: alternative title) aka Terre (Canada: French title)
Dil Se.. (1998) aka From the Heart (USA) aka Prema Tho (India: Telugu title: dubbed version) aka Uyire (India: Tamil title: dubbed version)
Jeans (1998)
Kabhi Na Kabhi (1998)
Doli Saja Ke Rakhna (1998)
Daud: Fun on the Run (1997)
Minsaara Kanavu (1997) aka Merupu Kalalu (India: Telugu title: dubbed version) aka Minsara Kanavu (India: Tamil title: alternative transliteration)
Iruvar (1997) aka Iddaru (India: Telugu title: dubbed version) aka The Duo
Ratchakan (1997)
Love Birds (1997)
Vishwavidhaata (1997)
Sapnay (1997)
Mr. Romeo (1996)
Fire (1996) (songs "Bombay Theme" and "Ek Ho Gaye Hum Aur Tum")
Hindustani (1996) aka Bharateeyudu (India: Telugu title: dubbed version) aka Indian
Kadhal Desam (1996) aka Duniya Dilwalon Ki (India: Hindi title: dubbed version)
Anthimanthaarai (1996)
Indira (Priyanka) (1996) aka Indira
Bumbai (1995) aka Bombay (India: English title) aka Bombayi (India: Telugu title: dubbed version)
Rangeela (1995) aka Full of Colour (USA: TV title)
Karuththamma (1995)
Muthu (1995) aka The Dancing Maharaja (India: English title)
Dushmani: A Violent Love Story (1995)
(song "Aai Aai O", from the movie "Rangeela, 1995") (uncredited)
Pavithra (1994)
Gangmaster (1994)
Kadhalan (1994) aka Humse Hai Muqabula (India: Hindi title: dubbed version) aka Kathalan (India: Tamil title: alternative transliteration) aka Premikudu
May Madham (1994)
Duet (1994)
Super Police (1994)
Palnati Pourusham (1994)
The Gentleman (1994) (uncredited)
Gentleman (1993)
Pudhiya Mugam (1993)
Uzhavan (1993)
Vandicholai Chinnarasu (1993)
Pudhiya Mannargal (1993)
Kizhaaku Seemayile (1993)
Thiruda Thiruda (1993) aka Chor Chor aka Dongaa Dongaa (India: Telugu title: dubbed version) aka Thief Thief
Roja (1992) aka Roja (India: Malayalam title) (India: Telugu title: dubbed version) aka The Rose (International: English title)
Yodha (1992) aka Ashokan (India: Tamil title) aka Dharam Yodha (India: Hindi title)




AISHWARYA RAI (ni senarai filem dia yg tak bodoh ja. Yg bodo aku cut)

Actress - filmography
Chaos (2007) (in production)
The Rebel (2007) (announced)
Rani Laxmibai
Singularity (2006/I) (announced)
Tulaja
Bhopal Movie (2007) (pre-production)
Jasmine Singh
Jodha-Akbar (2007) (pre-production)
Jodha Bhai
Dhoom 2 (2006) (filming)
Guru (2006) (filming)
The Heart of India (2006) (filming)
Mumtaz Mahalaka Taj Mahal: The Great Indian Experience (India: English title)
The Last Legion (2007) (post-production)
Mira
Umrao Jaan (2006)
Umrao Jaan
Provoked (2006)
Kiranjit Ahluwalia
Mistress of Spices (2005)
Tilo
Bunty Aur Babli (2005)
Special Appearance (song: Kajra Re)
Bride & Prejudice (2004)
Lalita Bakshiaka Bride and Prejudice: The Bollywood Musical (International: English title: promotional title)
Kyun...! Ho Gaya Na (2004)
Diya Malhotra
Raincoat (2004)
Neerja/Neeru
Khakee (2004)
Mahalaxshmiaka The Uniform (International: English title: informal literal title)
Chokher Bali (2003)
Binodiniaka Choker Bali: A Passion Play (International: English title) aka Sand in the Eye (India: English title)
Dil Ka Rishta (2003)
Tia Sharmaaka Heart of Gold (International: English title) aka Relationships of Hearts (International: English title: informal literal title)
23rd March 1931: Shaheed (2002)
Special Appearance (song: Jogi Ve)
Devdas (2002)
Parvati ('Paro') Best Actress FilmFare,IIFA,Screen,+++
Mohabbatein (2000)
Meghaaka Love Stories (Europe: English title)
Dhaai Akshar Prem Ke (2000)
Sahiba Gareval
Hamara Dil Aapke Paas Hai (2000)
Preeti Virataka You Have My Heart (International: English title: informal title)
Kandukondain Kandukondain (2000)- tamil
Meenakshiaka I Have Found It (International: English title) aka Priyuraalu Pilichindi (India: Telugu title: dubbed version)
Mela (2000)
Special Appearance at he end, Champakali

Taal (1999)
Mansiaka Thaalam (India: Tamil title)
Hum Dil De Chuke Sanam (1999)- Best Actress
Nandiniaka Straight from the Heart (International: English title)
Aa Ab Laut Chalen (1999)
Pooja Waliaaka Lets Go Back (International: English title)
Jeans (1998)- tamil
Madhumitha/Vaishnavi
...Aur Pyaar Ho Gaya (1997)
Ashi Kapoor
Iruvar (1997)
Pushpa/Kalpanaaka Iddaru (India: Telugu title: dubbed version) aka The Duo

Labels: , , , , , , , , , , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home